Think Pink is de permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker in België. Het hele jaar zet Think Pink zich in om mensen meer bewust te maken van borstkanker. Borstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Hoe sneller borstkanker wordt opgespoord, hoe groter de kans op genezing.
Think-Pink heeft in samenwerking met Het Nationaal Comité Miss België een verjaardagskalender ontworpen. Deze kalender bestaat uit exclusieve foto's genomen door topfotograaf Daniël Dedave. Miss België 2010 Cilou Annys, Miss België 2007 Annelien Coorevits, Miss België 2006 Virginie Claes, Miss België 2005 Tatiana Silva en Miss België 1994 Ilse De Meulemeester zijn slechts een greep uit de 15 Missen die zich belangeloos hebben ingezet voor deze fotoshoot.
Op zondag 18 maart 2012 plantte Laura Beyne, Miss België 2012, de symbolische eerste boom in het Think-Pink bos. Dat deed ze samen met tientallen sympathisanten die een boom hebben aangekocht om lotgenoten (ex-borstkankerpatiënten) of vrouwen die overleden zijn te steunen en te herdenken. Het was een memorabel moment in de Terwesttragel in Moerbeke-Waas. Het project liep in samenwerking met de Vereniging voor Bos in Vlaanderen, in het kader van de actie “1 miljoen bomen voor Vlaanderen”.
Bomen konden aangekocht worden aan 10 EUR/stuk, via de website http://www.think-pink.be/acties/ik-heb-een-boompje-voor-jou en ter plaatse op 18 maart. Think-Pink heeft de aan te planten bomen, roze boomlabels met eventueel een persoonlijke boodschap, plantgaten en spades voorzien.
Het project stopte uiteraard niet op 18 maart. De eerste symbolische aanplant was slechts de start van verschillende aanplantingen van het Think-Pink bos. Boompjes die de komende maanden aangekocht werden, zijn in oktober 2012 aangeplant.
“Eén op negen vrouwen in ons land loopt het risico ooit in haar leven borstkanker te ontwikkelen. Elk jaar krijgen bijna 10.000 vrouwen in België te horen dat ze borstkanker hebben. 7 vrouwen per dag sterven hieraan.”
In dit kader zal Think-Pink voortaan jaarlijks een Think-Pink bos planten en meteen de jaarlijkse 2300 sterfgevallen en de 10000 nieuwe gevallen van borstkanker gedenken en steunen.
De cijfers (hierboven) liegen er niet om! Doordat de algemene milieukwaliteit er de laatste jaren fel op achteruit gaat, zijn veel wetenschappers dan ook van oordeel dat deze trend een negatieve impact op (borst)kanker heeft. Daarom vraagt vzw Think-Pink, de nationale borstkankercampagne, aandacht voor deze niet te onderschatten problematiek.